Bookmark and Share

Jak polska emerytura pomniejsza amerykańską

Autor: Elżbieta Baumgartner
2009-06-23


Wiele osób, które wyjechały z Polski w średnim wieku, wypracowało polską emeryturę czy rentę. Teraz po przepracowaniu ponad 10 lat w USA kwalifikują się również do otrzymywania emerytury Social Security. Warto wiedzieć, jak polska emerytura czy renta wpływa na amerykańskie świadczenia.

CO TO JEST WINDFALL ELIMINATION PROVISION

Pułapka: Urząd Social Security pyta, czy wnioskodawca pobiera również inną emeryturę, czy rentę wypracowaną poza systemem Social Security, dając do podpisania odpowiednie oświadczenie: Form SSA-308, Modified Benefit Formula Questionnaire – Foreign Pension, (www.ssa.gov/online/ssa-308.pdf). Trzeba tam podać nazwę instytucji płacącej świadczenia, okres wypłaty, jej wysokość i inne informacje. Nieobjęta systemem Social Security jest praca dla rządu czy agendy rządowej w USA oraz ta w innym kraju, np. w Polsce. Na formularzu SSA-308 trzeba wstawić informacje dotyczące takiego zatrudnienia i świadczeń emerytalno-rentowych z niego wynikających. Nie są tu uwzględniane amerykańskie emerytury zakładowe (pension plans) ani prywatne renty zwane annuities.

• Osoby, które pracowały dla amerykańskiego rządu, powinny przeczytać broszurę pt. "Government Pension Offset" (Publication No. 05-10007, www.ssa.gov/pubs/10007.html), gdyż dotyczą ich inne przepisy.
Polska emerytura ZUS-u czy KRUS-u pomniejsza świadczenia Social Security. Nas Polaków, którzy wypracowali emerytury czy renty poza USA, dotyczy tzw. windfall elimination provision – zmieniona formuła naliczania emerytury obowiązująca tych wszystkich, którzy osiągnęli wiek 62 lat lub stali się niepełnosprawni po 1985 roku i po raz pierwszy zaczęli pobierać polską emeryturę po 1985 roku.
Zmodyfikowana formuła naliczania Social Security zaczyna obowiązywać na początku pierwszego miesiąca, kiedy dostajesz obydwie emerytury czy renty: Social Security i polską.
Uwaga: Amerykańskie zakładowe emerytury (pensions) ani kwoty wybierane z programów 401(k) czy IRA nie wpływają na wysokość świadczeń Social Security.

DLACZEGO INNA FORMUŁA

Urząd Social Security argumentuje, że pomniejszanie emerytur jest sprawiedliwe. Typowa formuła służąca do obliczania wysokości emerytury bierze pod uwagę wiele czynników i jest skonstruowana tak, by wypłacać wyższy procent dotychczasowych zarobków mało zarabiającym ludziom, a mniejszy procent – zamożniejszym. I tak – mało zarabiający mogą dostawać świadczenia w wysokości np. 60 proc. dotychczasowych zarobków, podczas gdy bardziej zasobni – średnio ok. 25 proc., a ci najwięcej zarabiający o wiele mniej.

JAK WYGLĄDA TYPOWA FORMUŁA NALICZANIA EMERYTURY SOCIAL SECURITY

Samodzielne obliczenie wysokości emerytury Social Security jest skomplikowane i nieprecyzyjne. Wyjaśnia je broszura SSA zatytułowana "How Your Retirement Benefit is Figured". Można ją zamówić przez telefon 1(800) 772-1213 albo ściągnąć z internetu (www.ssa.gov).
Zamiast liczyć samemu, warto popatrzeć na formularz Request for Earnings and Benefits Estimate Statement (SSA-7004, www.ssa.gov/online/ssa-7004.html), który co roku Social Security Administration przesyła nam do domu przed naszymi urodzinami. Jeżeli go nie masz, to możesz go zamówić pod numerem 1(800) 772-1213.
Krótko mówiąc, świadczenia oblicza się następująco:
za każdy przepracowany rok wpisujemy uzyskane zarobki, ale nie więcej niż górny pułap za dany okres (np. 106 800 dol. w roku 2009). Dochody z każdego roku przemnażamy przez wskaźnik inflacji (index factor), który pozwala przeliczyć zarobki na dzisiejsze dolary. Na przykład – wskaźnik za rok 2000 wynosi 1,26, za rok 1990 – 1,92, za rok 1980 – 3,23, a za rok 1960 – 10,8 (dane te figurują w broszurze "How Your Retirement Benefit is Figured", http://www.ssa.gov/pubs/10070.html). Wybieramy 35 lat z najwyższymi zarobkami, dodajemy je i dzielimy przez 420 (liczbę miesięcy w 35 latach). Jeżeli przepracowaliśmy mniej czasu, to wstawiamy zera, ale również dzielimy sumę przez 35 lat. Uzyskaliśmy w ten sposób średnie waloryzowane miesięczne zarobki. Kwotę tę rozkładamy na trzy komponenty (liczby dotyczą roku 2009 i są corocznie waloryzowane).

Tabela 1. Wysokość znaczących zarobków
Lata    Wysokość znaczących zarobków ($)
1937-50       900
1951-54       900

1955-58    1,050
1959-65    1,200
1966-67    1,650
1968-71    1,950
1972         2,250
1973         2,700
1974         3,300
1975         3,525
1976         3,825
1977         4,125
1978         4,425
1979         4,725
1980         5,100
1981         5,550
1982         6,075
1983         6,675
1984         7,050
1985         7,425
1986         7,875
1987         8,175
1988         8,400
1989         8,925
1990         9,525
1991         9,900
1992         10,350
1993         10,725
1994         11,250
1995         11,325
1996         11,625
1997         12,150
1998         12,675
1999         13,425
2000         14,175
2001         14,925
2002         15,750
2003         16,125
2004         16,275
2005         16,725
2006         17,475
2007         18,150
2008         18,975
2009         19,800

I.   Pierwsze 744 dol. miesięcznych zarobków mnożymy przez 90proc. (0,9).
II.  Następne 4,483 dol. mnożymy przez 32 proc. (0,32).
III. Resztę mnożymy przez 15 proc. (0,15).

Po dodaniu liczb z wierszy I, II i III otrzymamy przybliżoną wysokość miesięcznego świadczenia Social Security.

JAK WYGLĄDA ZMODYFIKOWANA FORMUŁA

Dla osób mających emeryturę ze źródła nieobjętego systemem Social Security, wskaźnik 90 proc. z wiersza I powyżej jest pomniejszony nawet do 40 proc. Stopień redukcji zależy od liczby lat przepracowanych w systemie Social Security, w których uzyskaliśmy znaczące zarobki (substantial earnings) – maksymalnie może nawet wynieść 280 dol.

Tabela 1 pokazuje wysokość znaczących zarobków za ostatnie 60 lat, a tabela 2 – procent wskaźnika zależnie od liczby przepracowanych lat.

Pan Kowalski otrzymuje emeryturę w Polsce. W USA przepracował 15 lat, w których miał znaczące zarobki. Jego wskaźnik zostanie zmniejszony z 90 proc. do 40 proc.

Wyjątki:
Zmodyfikowana formuła nie dotyczy świadczeń dla wdów i sierot (survivor benefits) oraz osób, które mają 30 lub więcej lat o znaczących zarobkach (substantial earnings) w systemie Social Security.
Wniosek: Osobom, które przepracowały 30 lat w systemie Social Security, osiągając znaczące zarobki, zagraniczna emerytura nie jest uwzględniana i nie pomniejsza ona świadczeń Social Security. Redukcja świadczeń nie dotyczy jednak tych, którzy deklarowali tylko minimalne zarobki.

Tabela 2. Zasady redukcji pierwszego segmentu emerytury
Lata ze znaczącymi zarobkami w USA    Wskaźnik redukcji
30 lub więcej                                              90 procent
29                                                               85 procent
28                                                               80 procent
27                                                               75 procent
26                                                               70 procent
25                                                                65 procent
24                                                                60 procent
23                                                                55 procent
22                                                                50 procent
21                                                                45 procent
20 lub mniej                                                 40 procent

Obawiasz się, że stracisz na Social Security więcej niż pobierasz z Polski? Niesłusznie. Social Security zapewnia w swojej broszurze, że redukcja małych świadczeń emerytalnych nie może przekroczyć połowy zagranicznej emerytury.
Uwaga: Podany sposób obliczeń jest tylko przybliżony. Ażeby otrzymać dokładne liczby, trzeba udać się do Urzędu Social Security.
Jeżeli ktoś otrzymuje świadczenia SSI, rozpoczęcie pobierania emerytury z Polski spowoduje pomniejszenie lub nawet zabranie SSI. Powodem jest fakt, że SSI jest dla najbiedniejszych, którzy nie mają innych dochodów i żadnego majątku (z wyjątkiem ok. 2000 dol.).
• Zasady pomniejszania emerytury wyjaśnia broszura SSA pt. "The Windfall Elimination Provision" (SSA Publication 05-10045), w internecie pod www.ssa.gov/pubs/10045.html.

WEP A ŁĄCZENIE EMERYTUR

Zasada pomniejszania świadczeń SSA (Windfall Elimination Provision) nie jest stosowana przy obliczaniu łączonej emerytury (totalized benefis). Innymi słowy, jest zasada WEP używana wtedy, gdy świadczenia Social Security liczone są niezależnie, a osoba ubezpieczona ma również emeryturę czy rentę wypracowaną poza systemem Social Security (np. w Polsce). Reguła WEP jest pomijana, gdy komuś brakuje stażu pracy w Polsce czy w USA i okresy ubezpieczenia są sumowane na mocy nowej polsko-amerykańskiej umowy; wtedy zasady obliczania są inne, co nie znaczy, że korzystniejsze.

Przy okazji dodam, że emerytury ani renty z Polski nie wpływają na wysokość amerykańskich emerytur pracowniczych ani na indywidualne konta emerytalne IRA, SEP, 401(k) itp.

Chcę również zwrócić uwagę Państwa na fakt, że przepisy emerytalne są skomplikowane. Polsko-amerykańskie przepisy wyjaśniam w książce "Emerytura reemigranta w Polsce". Przed podjęciem jakiejkolwiek życiowej decyzji proszę zwrócić się z zapytaniami odnośnie własnej sytuacji do Urzędu Social Security (1-800-772-1314). Proszę tylko pamiętać, że urzędnik, który podniesie słuchawkę, może wiedzieć mniej na temat polsko-amerykańskich przepisów od czytelnika, który przeczytał tę książkę.

SPOTKAJMY SIĘ

Wiele osób chce uniknąć pomniejszenia emerytury Social Security albo płacenia amerykańskich podatków przez zatajenie dochodów z Polski. Inni przemilczają odsetki z polskiego banku czy darowizny i zupełnie niepotrzebnie narażają się na poważne kłopoty z Urzędem Podatkowym. Zapraszam państwa na pogadankę pt. "Pieniądze w Stanach i w Polsce", która odbędzie się 11 lipca, w sobotę, o 6 wieczorem w Polskiej Fundacji Kulturalnej, 177 Broadway, Clark, NJ (donacja 20 dol.). Usłyszą Państwo o wszystkim, co powinny wiedzieć osoby mające sprawy finansowe po dwóch stronach Atlantyku oraz o tym, co reforma międzynarodowych podatków prezydenta Obamy znaczy dla posiadaczy pieniędzy w Polsce. Omówimy podatkowe, raportowe obowiązki posiadaczy zagranicznych kont, nieruchomości, emerytur i rent, odbiorcy darowizn i spadków w Polsce oraz USA. Wyjaśnimy też zasady tajemnicy bankowej, co władze wiedzą o naszych pieniądzach, transferach i jak im się nie narazić. Tematów jest mnóstwo.

12 lipca, w niedzielę o 5 po południu zapraszam na powtórzenie wykładu „Emerytura w Stanach czy w w Polsce” (donacja $10). Adres: Polski Dom Narodowy, 261 Driggs Avenue, Greenpoint. Omówię konsekwencje nowej polsko-amerykańskiej umowy obowiązującej od 1 marca 2009, łączenie emerytur, jak i gdzie ubiegać się o świadczenia. Wyjaśnię podatkowe konsekwencje powrotu emeryta do Polski i odpowiem na wszystkie państwa pytania. Do zobaczenia..

Elżbieta Baumgartner jest autorką wielu książek o profilu finansowym i konsumenckim, m.in. "Powrót do Polski", "Amerykańskie emerytury" i "Emerytura reemigranta w Polsce", która opisuje nowe zasady łączenia polskich i amerykańskich emerytur. Adres: 255 Park Lane, Douglaston, NY 11363, tel. (718) 224-3492, www.PoradnikSukces.com.

Czytaj także:

Wszystko o łączonych emeryturach (część 1)

Wszystko o łączonych emeryturach (część 2). Świadczenia w USA w przykładach

Wszystko o łączonych emeryturach (część 3).Amerykańska emerytura w Polsce

Wszystko o łączonych emeryturach (część 4). Polskie świadczenia w USA



Komentarze:

Name: Tepak

Date: 2009-06-23 14:05:29

Skomplikowane zagadnienie opisane w bardzo nieprzystepny sposob. Wiele detali zdaje sie wzajemnie wykluczac. Niewiele zrozumialem z tej pracy...

Name: S.

Date: 2009-06-23 14:46:36

fajne zdanie. Nowy Dziennk bedzie uczyl jak "walczyc" z IRS... (czytaj "kombinowac") Zaprosiłam więc biegłego księgowego Leona Fuksa, by podzielił się z Państwem swoim wieloletnim doświadczeniem zdobytym w walce z IRS i polską Izbą Skarbową.

Name: DA

Date: 2009-06-23 15:36:43

Wszystkim ktorzy wybieraja sie jednak w odwrotna strone tzn. do Nowego Meksyku czyli Polski bo ciagle tansze sa koszty zycia na starosc w szczegolosci z uciulanymi tysiacymi $$$ a chca wliczyc okres pracy w USA do emerytury w Polsce trzeba przypomniec ze zglaszajac sam fakt pracy w USA wydaja sie najpierw do Polksiego Fiskusa jako milionerzy w porownaniu z przecietnym Polakiem w Polsce. Istnieje niebezpieczenstwo ze nie podlegaja amnestii podatkowej ani umowie o unikaniu opodatkowania. Niewinne nawet dochody okolo 20000 dolarow rocznie w USA co jest okolo 80000 tysiecy zlotych podlegaja w USA tylko podatkowi okolo 7% podczas kiedy w POlsce jesli ktors podtrzymywal by tzw. rezydencje podatkowa pracujac w USA sa ciagle gigantyczne w sensie skali opodatkowania i podlega podatkowi 50%. taka sytaucja jest kiedy w USA pracujemy na tzw. czarno lub na wizie tymczasowej.

Name: DA

Date: 2009-06-23 15:37:12

Polski Urzad Skarbowy moze zawsze argumentowac ze wszystkie nasze dochody z USA podlegaja opodatkowaniu w Polsce bo wlasnie fakt blizszego zwoaku z Polska musimy zadeklarowac konsulatowi USA. Pracujac na wizie a nie placac podatkow w Polsce klamiemy zatem albo do konsulatu USA albo do urzedu skarbowego. Trzeba pamietac ze podatki w Polsce sa wyzsze niz jedne znajgorzych w starej Unii Europejskiej tzn. w Szwecji z torej wrecz obseruje sie ucieczke podatkowa do tzw. rajow podatkowych.

Name: Dociekliwy

Date: 2009-06-23 15:51:08

Do S: Legalne zmniejszanie podatków nie jest w USA żadnym przestępstwem. Bogaci Amerykanie płacą doradcom tysiące dolarów za wykorzystywanie całkowicie LEGALNYCH możliwości płacenia mniej fuskusowi. Cześto o wysokosci podatków i precendensach rozstrzyga sąd w sporach cywilnych miądzy podatnikiem a IRS. Ten, kto obniża sobie w ten sposób podatki nie uchodzi w USA za cwaniaka, ale człowieka rozsądnie zarządzającego swoimi pieniędzmi.

Name: WJ

Date: 2009-06-23 16:10:11

Wyglada to piekielnie skomplikowanie, ale jak się człowiek wczyta, to załapie o co chodzi. To chyba pierwszy tekst w polskich mediach, ktory w ogole wyjaśnia problem. Przynajmniej wiem ile mniej więcej dostane emerytury od Amerykanów. Szkoda, że autorka nie pisze nic i prawnych konsekwencjach nieinformowania Social Security i braniu dwoch pelnych emerytur naraz.

Name: NieLegalny

Date: 2009-06-23 16:38:46

Oooo!! nie ma dzis nic zeby pocieszyc albo zasmucic nielegalnych .Ciekawe z czym jutro wyskoczycie.

Name: Pazernosc nie zna granic

Date: 2009-06-23 17:40:59

Smiesznym byloby sadzic, ze pani Baumgartner przypadkowo tak skomplikowala i stragizowala swoj tekst. Ta pani pod przykrywka tzw. "pomocy" po prostu cynicznie sobie napedza sobie biznes doskonale wiedzac, ze najpierw trzeba nastraszyc aby potem "pomoc". Manipulowanie odbiorcami takiego tekstu nazywa sie KRYPTOREKLAMAi jest moralnie obrzydliwa.

Name: pr

Date: 2009-06-23 18:48:27

lewa jest ta pani...od klkunastu lat monopolizuje informacje w DZIENNIKU

Name: wierny czytelnik poradnika sukces

Date: 2009-06-23 18:49:38

Bylem prenumeratorem Poradnika Sukces pani Elzbiety prawie od samego poczatku jego istnienia a teraz codziennie czytam jej wspaniale porady na jej witrynie internetowej. Moge powiedziec, ze nie znam nikogo kto w tak bezinteresowny sposob pomaga rodakom mieszkajacym w Stanach. Wielokrotnie dzwonilem do pani Elzbiety z pytaniami i nigdy mi nie odmowila pomocy. Wielokrotnie rowniez publikowala moje rady i opinie na lamach poradnika. Wierzcie mi ludzie, pani Elzbieta wie co mowi i uwazam, ze kazdy z nas powinien czytac jej wspaniale ksiazki. Jesli chodzi o niejasnosci zwiazane z nowymi przepisami i ich stopniem skomplikowania, nie jest to wina pani Elzbiety. Prosze mi uwierzyc, warto wydac te $20 by sie czegos dowiedziec od ludzi naprawde znajacych sie na rzeczy.

Name: Maciej@mail2northpole.com

Date: 2009-06-23 18:57:34

Kawa na lawe , wreszcie ktos pisze (nie do konca jasno i wyraznie) , ze laczac emerytury wcale nie dostaniemy wiecej. Proste 2+2=4 w tym przypadku nie ma zadnego zastosowania. Wiec niech kazdy robi swoje i jesli umie liczyc , niech liczy na siebie. CBDU.

Name: jg

Date: 2009-06-23 18:59:18

informacja pani B.jest tendenczyna i niepełna - Kongresie składano liczne wnioski, by od grudnia 2007 zaniechać praktyki zmniejszania amerykańskiej emerytury... poradnik SUKCES jest jedyny na polskm rynku i w tym jest jego zasługa? czy jest dobry? nie wiem... po prostu przetłumaczono na polski przepisy amerykańskie sztywnym, prawniczym językiem

Name: Z

Date: 2009-06-23 19:57:39

Ludzie opamietajcie sie, docencie autora wysilek i informacje zawarte w tym artykule, czy jest pazerna czy nie, czy ma monopol czy nie , skoro taK TO niech ktos w was pseudospecjalistow napisze lepszy artykul , a ogolnie -kogo to obchodzi- tylko polakow. A jak co niedziele i nie tylko wrzucacie na tace, widzicie nowe samochody na parafii, plebanie jak palace to co wtedy nie widzicie ludzkiem pazernosci, tylko podarzacie jak slepe baranki. Polska glupota nie zna granic.

Name: WJ

Date: 2009-06-23 20:15:39

Zgadzam się z Z. JG sam sobie przeczy, pisząc, że informacja jest tendencyjna i niepelna, a potem, że po prostu przetlumaczono przepisy. Gdzie tu tendencyjność? Gdzie tu logika polemiki? Zresztą jakieś inicjatywy w Kongresie, których domaga się jg nie tworzą stanu prawnego, który opisała Baumgartner. A że to skomplikowane – sprobójcie się w to wczytać na oryginalnych stronach Social Security. Życzę szczęścia!

Name: Dociekliwy

Date: 2009-06-23 20:26:42

Internauto o imienu "Pazernosc nie zna granic"! (kto to widział tak się podpisywać?) Każdy kto bierze dwie emerytury i nie przyznaje sie do tego Social Security naraża się na poważne konsekwencje prawne, bo występując o emeryture w USA podpisuje się formularz z deklaracją, że się takiej emerytury nie bierze. A robią tak setki Polaków – biorąc świadczenia i tu i tu. Jak USA i Polska usprawnią obieg informacji między ZUS-em a Social Security wszystko może wyjść na jaw. Więc może tekst nie dramatyzuje? Wolę dać 20 dol. za poradę fachowca od podatków niż dopłacić tysiące w karnych odsetkach. Parafrazując: nie tylko pazerność, ale i ludzka małość nie zna granic. Zwłaszcza wsrod rodaków. Ale w jednym przyznaje rację – wiedza i dostęp do informacji to pieniądze. I dobrze, że ktoś chce sie nią za nami dzielić.

Name: Pazernosc nie zna granic

Date: 2009-06-23 21:56:12

Nieprzypadkowo Kazik nazywa Polakow "narodem specjalnej troski" majacych "glupia dume narodowa i kompleksy od stuleci". W koncu narod katolikow i socjalistow musi miec jak nikt inny, wpojona pokore wobec swoich "Bogow", wiec nawet na emigracji znajduje sobie takich i BEZKRYTYCZNIE i BEZMYSLNIE ich broni. W moim przypadku robi sie to o tyle niewybrednie, ze uzywa pseudoargumentow, ktore w oczywisty sposob omijaja to,co bylo podstawa wypowiedzianej przeze mnie opinii. Drodzy panstwo, nie twierdze, ze odplatne swiadczenie porad jest czyms zlym, twierdze, ze UCZCIWE DZIENNIKARSTWO polega na oddzielaniu rzetelnej informacji od czegokolwiek innego !

Name: janek

Date: 2009-06-23 22:56:54

Mnie zawsze ciekawilo: jakie ta pani ma kompetencje aby udzialac jakichkolwiek porad i to z tylu roznorakich dziedzin? Czy to jest prawniczka, czy moze biegla ksiegowa jak pan Fuks, czy moze pani bankier ktora przepracowala dziesiatki lat w prestizowych bankach czy domach inwestycyjnych? Niech mi ktos odpowie.

Name: bankowiec

Date: 2009-06-24 08:14:40

nie, ona nie pracowała...ona ma monopol...od lat...nikt inny nie może niczego pisac, a juy tym bardziej z nia polemizowac. Charakteru narodowego prosze nie tykac. Chodzi tylko o dobra, nie tendencyjna innforamcje ...pełna

Name: Dociekliwy

Date: 2009-06-24 11:01:24

Bankowcu, a kto ci broni pisać? Mediów polonijnych jest dużo i jakoś nikt oprócz Baumgartner nie kwapił się z tym co per saldo przynosi dużo więcej pożytku nijż jakiejklolwiek szkody. Jaka grupa etniczna w USA dorobiła się kolekcji kilkunastu książek o tym jak życ lepiej w nowym kraju? To chyba jakaś wartość. Już zam fakt napisania tych publikacji daje pewien bagaż wiedzy i dosiwdczenia pozwalającego na to aby mieć prawo do bycia ekspertem. Znam prawników, którzy wiedzą mniej od Baumgartner. Jak zwykle usiłujemy zdołować kogoś, komu się coś w życiu udało. Gdyby nie było Baumgartner, trzeba by było ją wymyśleć, bo to co robi jest po prostu potrzebne.

Name: Julek

Date: 2009-06-24 12:22:15

Dociekliwy, gdyby nie to ze sa to slabe tlumaczenia amerykanskiej literatury fachowej, to cala ta kolekcja mozna by nazwac eksperymentem w grafomanii. Z drugiej strony, moze rzeczywiscie gdy kobieta ta tlumaczyla ze slownikiem tyle madrosci to uzyskala "bagaz wiedzy". Pewnie tyle samo co ci ludzie ktorzy czytali te jej wypociny. Z trzeciej strony, to masz racje. Trudno jest pewnie namowic kogos z prawdziwa wiedza zeby pisal dla Nowego Dziennika, wiec mamy to co mamy.

Name: bogdan

Date: 2009-06-24 15:11:18

Negatywne komentarze o poradach pani Baumgartner nie sa podparte rzeczowym wskazaniem nieprawdziwych informacji. Ktos napisal "jakie ta pani ma kompetencje" ktos drugi "dlaczego ma wierzyc". Nikt nie musi wierzyc, (sprawdz sam) . Nie jestem czytelnikem Nowego Dziennika, na artykul ten trafilem przypadkowo, rownierz przypadkowo czytalem komentarze, niektore sa zalosne. Mozna by je dolozyc do ksiazki "Polactwo".

Name: g

Date: 2009-06-27 00:51:57

nie wierze tej pani ona wyjechala do ameryki na innym statusie jak ja ,nie musi sprzatac a pisze bo ma szerokie plecy,i zyc z czegos trzeba a nie kazdy wyksztalcony polonus ma takie wejscia jak ona

Wiadomość*:

Dodaj komentarz:

Podpis:

Wpisz kod z obrazka powyżej:


loc